7 tipů pro získání a udržení motivace

Všichni se občas dostáváme do situací, kdy nám chybí motivace. Máme pocit, že nás nic nebaví, že nic nemá cenu, že život se nikam neposouvá a že všechno, co jsme doposud udělali, bylo k ničemu a zbytečné. Nevím, jak vám, ale mě se tyto myšlenky občas honí hlavou.

Snažil jsem se proto vymyslet nějaký osobní motivační program, který by sedl na míru přímo mně a dokázal mi pomoci právě v době, kdy mě mozek zahlcuje nesmyslnými myšlenkami o ničem.

Pravidlo 1: měj pouze jeden hlavní cíl

Jsem člověkem, který má rád hodně věcí k činění a poněvadž se bojím nudy, je mi nejlépe, když mám nabitější program a k dispozici více cílů z různých oblastí pěkně vedle sebe. Můžete být tímto způsobem velmi efektivní, ale jsou zde i úskalí. Stávalo se mi, že mě myšlenky na cíle, co kdy a jak stihnu, tak zahltily, až jsem nevěděl, kam dřív skočit. Mozek mi nabízel tolik různých variant, jak nejlépe využít čas, až jsem ztratil motivaci dělat cokoliv a upadl do hlubokého spánku.

Proto jsem se rozhodl mít jeden hlavní cíl a na něm intenzívně pracovat. Pak mohu mít i další podružnější, ale vždy ten hlavní musí být denně splněn.

Pravidlo číslo 2: najdi si inspirátora

Nestačilo mi pouze mít svůj dobře promyšlený hlavní cíl. Zjistil jsem, že mi velmi pomáhá i pohled na někoho, kdo jej již extra úspěšně dosáhl. Obklopil jsem se proto zkušenostmi tohoto člověka, četl jsem jeho názory a sledoval jeho videa.

Mozek umí zemdlívat, ztrácet přehled a musí být trénován, aby neupadal do bažin nicnedělání a stěžování si. Samotný cíl se může ztrácet v dálce. Pohled na úspěšného v oblasti mého cíle mi dodává hodně sil a inspirace vstát ráno z postele.

Pravidlo číslo 3: rozhorli se

Mozek potřebuje potravu a horlivost je pro něj přímo jadernou energií. Napojte se od inspirátora a pak nabitou energii zvětšete do svého prostředí. Promítejte si v hlavě, jaké to bude, když se vám podaří dosáhnout svůj cíl. Snažte se přivést své horlení na maximum a po dobu jedné minuty jej udržet.

Pravidlo číslo 4: přemýšlej o svém cíli denně

Lidský mozek je kupodivu nastavený tak, že má tendenci přemýšlet nad tím, co nejde a hledat úlevy. Napište si svůj hlavní cíl na papír a pověste si jej na počítač nebo na lednici. Nemá cenu se pustit do realizace cíle ten samý den, kdy jste se pro něj rozhodli. Dejte si svůj termín začátku a k tomuto dni upřete svoji pozornost.

Pravidlo číslo 5: Najdi si podporovatele

Zůstávat se svým cílem sám nepřináší ty nejlepší výsledky. Povězte o svém cíli někomu a zavažte se před ním k jeho splnění. Pamatuji si, jak jsem se snažil přestat jíst v noci. Nedařilo se mi to několik let. Pak jsem ke svému cíli přizval přítelkyni a poprosil ji o podporu. Dnes už v noci nejím.

Pravidlo 6: začni z mála

Snad každý má tendenci svůj cíl začít plnit velkoryse. Nedělejte to. Brzy ochabnete. Začněte opravdu malými krůčky. Chcete začít chodit do posilovny? Začněte třeba 10 minutami cvičení. Nepřetěžujte se. Nedávejte si obrovské úkoly a netrestejte se za jejich neplnění. Tímto způsobem vám motivace rychle pohasne.

Začněte malými krůčky, 10 minut cvičení za týden. A pak si přidejte třeba minutu a pak další. Je mnohem lepší začínat pomaleji a vytrvat, než po měsíci intenzivní dřiny odpadnout.

Skoro tři roky jsem věděl, že bych měl napsat knihu, přitom jsem nebyl s to začít psát. Když jsem si celou porci psaní rozdělil do malých kapitol a rozhodl se psát každý den jednu hodinu, daří se mi plnit úkoly a posunovat se k cíli.

Pravidlo 7: zaměňuj negativní myšlenky pozitivními

Uvědomte si, že mozek je jenom stroj. Generuje různé myšlenky a my mu nemůžeme všechno hned uvěřit. Pokud si dáte svůj cíl a rozhodnete se k němu dojít, zjistíte, že častokrát vám mozek nebude pomáhat, ale bude vás od něj zrazovat. Máte-li jít cvičit, najednou vám jdou myšlenky o jídle, televizi a dalších nicotnostech, které se v daný moment zdají extrémně důležité.

Vytvořil jsem si v hlavě speciální oblast, kterou nazývám žumpa. Tam všechny rušící myšlenky okamžitě směřuji a zakázal jsem si nad nimi přemýšlet, ať mají příznak jakkoliv důležitý.

Tagy:
Autor metody Emoční rovnice a kouč osobního rozvoje. Dopřejte si čistou hlavu a život bez problémů. Ošklivé věci se dají z hlavy mazat a nahradit novými programy. Nová hlava pak vyrábí nové a lepší myšlenky.