Není žádným tajemstvím, že člověk je tvor extrémně společenský a má potřebu sounáležitosti či spojenectví. Člověk touží být částí většího celku, komunity či rodiny. Není podstatné, zda jde o skupinu náboženskou, sportovní, nebo o „pouhou“ skupinu kamarádů.
Vyloučení ze skupiny bylo od nepaměti považováno za jeden z nejvyšších možných trestů.
V mnoha případech bylo vyloučení ze skupiny alternativou trestu smrti.
Již v době prvobytně pospolné společnosti znamenalo vyloučení jednotlivce z kmene téměř jistou smrt, navíc spojenou s postupným umíráním.
Pokud jste se znelíbili katolické společnosti ve středověku a papež vás vzal do klatby či exkomunikoval z církve, dostalo se vám kromě náboženských dopadů i toho, že se k vám tehdejší společnost obrátila zády. Exkomunikace či klatba jsou dodnes církví považovány za dva nejtěžší tresty.
Trest odloučení na „samotce“ se ve věznicích používá i v současnosti, přestože pobyt s ostatními vězni na celách taky zrovna není žádný med. „Samotka“ je vlastně takové vězení ve vězení.
Jestliže si způsobíme bolest, například se řízneme, aktivuje se nám v mozku tzv. „matrice bolesti“, což je síť jednotlivých částí mozku, které za interpretaci bolesti odpovídají.
Jestliže jsme vyřazeni ze skupiny, aktivuje se v mozku totožná „matrice bolesti“ zcela stejně jako v případě, kdy se řízneme. V praxi to znamená, že vyřazení jednotlivce ze skupiny doslova fyzicky bolí. To je důvod, proč lidé vyhledávají spojenectví a chtějí být součástí různých skupin.
Velká část lidského mozku je věnována interpretaci chování druhých a interpretaci vzájemných vztahů právě za účelem vytváření těchto spojenectví. Jednotlivé mozky se navzájem ovlivňují, navzájem se potřebují, a vytváří složitou pavučinu interakcí, jejichž účelem je společné přežití lidstva.
Být ve skupině či součástí nějakého lidského celku je fyzicky příjemné. Ve skupině se cítíme bezpečnější a efektivnější.
Tato část lidské povahy spočívající v potřebě vytváření skupin však má i svoji temnou stránku. Jestliže existují lidé, kteří do skupiny patří, musí nutně existovat i lidé, již do skupiny nepatří.
V rámci jednoho pokusu bylo prokázáno, že stačí umístit pracovníky jedné banky do dvou pater nad sebe a již se vytvořily dvě skupiny pracovníků, tedy skupiny pracovníků z prvního patra a skupiny pracovníků z druhého patra. Tyto dvě skupiny mezi sebou vykazovaly vzájemnou řevnivost. Přitom šlo o pracovníky téže banky, navíc vysokoškolsky vzdělané a jinak kultivované zaměstnance.
Těsně po revoluci, kdy do bývalého „východního bloku“ začaly vstupovat nadnárodní společnosti, rozhodla se jedna taková nejmenovaná německá společnost pro motivační program.
Všechny děti, jejichž některý z rodičů pro firmu pracoval a plnil výborně své pracovní úkoly, vybavila na začátku školního roku nádhernou, dokonale „vytuněnou“ školní brašnou, dovezenou přímo z Německa. Její cena nebyla zanedbatelná, pohybovala se okolo 100 tehdejších německých marek.
Firma však podcenila jednu věc. Zatímco pro německého pracovníka šlo o milou pozornost, kterou si navíc mohl koupit „na každém rohu“, v Polsku tato skutečnost málem způsobila další revoluci, neboť 100 DM byl v tehdejším Polsku téměř měsíční plat. Nikdo v Polsku si nemohl dovolit koupit svému dítěti takovou brašnu
Polská společnost se pak ve městech, kde tato německá firma působila, rozdělila na dvě skupiny. Na skupinu dětí, které aktovku obdržely, a na druhou, „méněcennou“ skupinu dětí, jež tuto aktovku neměly. Firma nakonec označila tento motivační program za „nešťastný“ a musela jej předčasně ukončit.
Podstatou vytváření spojenectví je umožnit danému člověku stát se členem vaší skupiny. Z výše uvedeného textu vyplývá, že v zásadě jakékoliv skupiny.
Spojenectví pracovní
Jestliže například pracujete na nějakém projektu, pečlivě zvažte, kdo bude do projektu přizvaný či s projektem seznámený. Kdo je účastníkem projektu od samého začátku a od samého začátku se k němu může vyjadřovat, automaticky se stává jeho obhájcem. Kdo však do projektu zahrnutý není, automaticky se stává jeho odpůrcem. Až dojde k závěrečné prezentaci projektu, účastníci do projektu zahrnutí budou projekt obhajovat, zatímco všichni ostatní budou na projektu hledat chyby, kde se dá…
Udělejte své děti rovnocennými a plnoprávnými členy rodiny se všemi svými právy a povinnostmi. Až rodiče nesplní svou část povinností, děti na tuto skutečnost velmi rády upozorní a bude je nad očekávání těšit, že i ony mají, jako rovnoprávní členové, stejný hlas. Kromě výchovného efektu budou všichni „jedna rodina“ a rozdělení rodiny na dvě skupiny – „rodiče“ a „děti“ – zmizí jako mávnutím kouzelného proutku. Vysoce pozitivní dopad na dětské sebevědomí ponechávám nyní stranou.
Sdílejte s partnerem všechno dobré i zlé. Pokud tak činit nebudete, váš partner se bude cítit odstrčený, bolavý, ponížený. Pak už bude jenom krůček k tomu, že potká někoho, kdo s ním sdílet bude chtít.
Nebojte se požádat o pomoc, spolupráci či nabídněte smír. Mnoho různých konfliktů a šarvátek bylo zažehnáno jenom tím, že jedna strana dokázala překousnout svoji ješitnost, vstát od stolu a nabídnout ruku ke smíru, ideálně s koňakem v ruce druhé. Však mír je pro mozek vždy energeticky úspornější, a tudíž přijatelnější než „válka“.
Využívejte všech možností komunikovat osobně. Žádná jiná forma komunikace nenahradí osobní setkání. Žádná!
Dnešní doba směřuje jenom k úsporám času. „Umění řídit efektivně svůj čas“, to je biblí současnosti, takže využíváme spousty neosobních forem komunikace, čímž se vzájemně odcizujeme, ztrácíme sounáležitost a vzájemné pochopení.
Věnujte osobní komunikaci čas, vyplatí se to! Dnes mnohem více než kdy jindy.
Není, bohužel, možné vytvořit spojenectví se všemi, a to ani při nejlepší vůli. Stejně jako v jakýchkoliv jiných vztazích, i tady platí, že na všechno ve vztahu musí být vždycky nejméně dva.
Pokud se tedy druhá strana dohodnout nechce, tak prostě dohoda možná není. V takovém případě nezbývá než se smířit s tím, že do některé skupiny jednoduše nepatřím, a to se všemi dopady s tím spojenými.
Někdy nezbyde než se vůči takovým skupinám pouze bránit. Efektivní obrana samozřejmě existuje a spadá do kategorie s tajuplným názvem „zakázaná rétorika“. Používání takových technik v praxi není vždy úplně jednoduché a rád se k nim znovu vrátím na našem koučinku, ke kterému vás tímto srdečně zvu…
ZÍSKEJTE KONTROLU NAD SVOJÍ ZLOBIVOU HLAVOU
a objevte lepší verzi sebe sama odhalením špatných programů z dětství