Jak se vypořádat s anorexií a bulimií

Anorexie i bulimie patří mezi poruchy příjmu potravy. Pro obě poruchy je charakteristické zkreslené vnímání a prožívání příjmu potravy a vlastního těla, stejně jako nevhodné jídelní zvyklosti a nepřiměřená kontrola tělesné hmotnosti.

Mentální anorexie je porucha charakteristická úmyslným snižováním tělesné hmotnosti. Anorektičtí pacienti však neodmítají jíst proto, že by neměli chuť, ale proto, že nechtějí jíst. Nechutenství nebo oslabení chuti k jídlu je spíše až sekundárním důsledkem dlouhodobého hladovění.

U bulimie se opakují záchvaty přejídání rovněž spojené s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti, což kromě vyvolaného zvracení, zneužívání projímadel a léků na odvodnění zahrnuje také opakující se hladovky a nadměrné cvičení.

První krok: Uvědomte si svůj problém!

Netrpíte právě vy poruchou příjmu potravy? To zjistíte, odpovíte-li si alespoň na několik následujících otázek. Myslíte si, že problémy s jídlem už příliš ovlivňují váš život? Musíte neustále myslet na jídlo, a nebo si naopak neumíte představit, že byste některá tučná jídla měli právě teď sníst?

Pravidelně vynecháváte nějaké hlavní jídlo, nechodíte na místa, kde byste museli jíst, pokoušíte se zvracet ze strachu z tloušťky? Propadáte panice, když náhodou sníte jen trochu něco jiného, než jste měli v plánu?

Pokud jste na některou z výše uvedených otázek odpověděli kladně, je možné (a velice pravděpodobné), že trpíte nějakou formou poruchy příjmu potravy. Přiznat si, že jste nemocní a máte problém, je prvním krokem k uzdravení. Pokud už tento krok máte za sebou, zkuste kroky následující.

Druhý krok: Zaměřte se na svůj strach

Zkuste se zamyslet nad tím, odkud pramení vás přehnaný strach z tloušťky. Uvědomte si, že kořeny každého strachu, a tedy i strachu z tloušťky jsou ve vašem životě a ve světě, který vás obklopuje. Záleží vašemu okolí až příliš na vaší postavě, byli jste v dětství silnější postavy a děti se vám kvůli tomu smály? Nebo je váš strach způsobený něčím jiným?

Až zjistíte, odkud pramení váš strach, postavte se mu. Vyrazte do restaurace, kam jste původně neměli v plánu jít, vynechejte jednou cvičení a projímadlo odneste do popelnice. Uvědomte si, že strach z tloušťky jako každý jiný strach roste s pozorností, kterou mu věnujete, a s kroky, o které před ním ustupujete.

Třetí krok: Zvyšte svoje sebevědomí!

Uvědomte si, že jste krásní takoví, jací jste a že právě takové vás mají vaši nejbližší rádi. Nesnažte se vypadat jako lidé z časopisů, protože jen ploché břicho vám nikdy štěstí nepřinese. Nebuďte k sobě přehnaně kritičtí.

Pusťte se do něčeho, co jste vždycky chtěli dělat, ale báli jste se s tím začít.

Když se o něco budete snažit, zbavíte se nejen strachu z této konkrétní situace, ale získáte i něco navíc: vybudujete si sebevědomí. Uvidíte, že když se vám něco povede, rázem se stanete spokojenějšími a šťastnějšími. Budete spokojenější sami se sebou a možná se do nové zábavy zaberete natolik, že vám už ani nezbude žádný čas na nekonečném přemítání o jídle a vlastní postavě.

Kroky další

Zbavit se anorexie či bulimie není úplně snadné a k cíli vede někdy i delší cesta. Jak rychle po ní půjdete a zda se dostanete úspěšně na konec, záleží jen na vás samotných, i když samozřejmě podpora rodiny a okolí vám může vše usnadnit. Sám doporučuji najít ve své hlavě ty Emoční rovnice, které vám tyto stavy způsobují a vymazat je.

Pamatujte si, že nikdy není dobré začínat od složitých a vzdálených řešení, ale mnohem lepší je začít od konkrétních, srozumitelných a aktuálních kroků. A když se něco nepodaří? Z každé chyby se člověk může poučit!

Pozor! Mentální anorexie a bulimie se často nedá zvládnout v domácím prostředí a bez pomoci odborníků. Pokud jsou tedy vaše problémy už závažnější a nebyly podchyceny včas, vyhledejte pomoc.

Autor metody Emoční rovnice a kouč osobního rozvoje. Dopřejte si čistou hlavu a život bez problémů. Ošklivé věci se dají z hlavy mazat a nahradit novými programy. Nová hlava pak vyrábí nové a lepší myšlenky.