Panická ataka a jak na ni vyzrát?

Panická ataka si nevybírá čas, kdy nám zaklepe na dveře. Chodí si, kdy chce, a dělá si, co si zamane. Koho někdy navštívila, ví, o čem mluvím. Nám lidem pak nezbývá nic jiného, než v obavách čekat, kdy se opět přihlásí, že je zde.

Jak se projevuje panická ataka?

Projevy panické ataky jsou nepředvídatelné a často velmi nepříjemné. Jde hlavně o tyto:

  • Nadměrné pocení.
  • Zvýšená tepová frekvence.
  • Silné bušení srdce.
  • Tlak na hrudi.
  • Návaly horka či chladu.
  • Zrychlený dech, dušnost a zalykání se.
  • Bolest hlavy a břicha.
  • Nevolnost a zvracení.

Panické ataky dělím na 2 skupiny

  1. Vědomou – umíme si uvědomit, že se s námi něco děje, a cítíme, proč panika nastává. Například vidíme pavouka, jdeme do uzavřené místnosti, máme se s někým potkat, je před námi veřejný projev.
  2. Nevědomou – nemáme ponětí, proč ataka přišla, zdánlivě je vše v pořádku. Není vědomý důvod panikařit, a přesto se dostaví její projevy. Přichází plíživě, zcela bezdůvodně a naráz.

Jak si vysvětlit projevy paniky?

Zkuste pochopit mozek jako počítač. I ten, pokud se dostává do krizového stavu, zapíná větrák, zpomaluje výpočetní výkon, zadrhne se a někdy se i celý vypne a znova nastartuje. Počítače jsou nám vzorem. Dělají tak dlouho, dokud se jejich systém nezahltí nějakou důležitější činností.

I počítač toho má hodně na starosti. Na pozadí si počítá mnoho informací a my při psaní článku, hraní hry či sledování videa nemáme ani ponětí, co se všechno zpracovává. Až do doby, dokud se nějaký program nezasekne a nezačne odebírat větší výpočetní výkon.

Lidský mozek pracuje podobně jako počítač

Má své programy pro správu těla, řeč, představivost, emoce. Tyto programy jsou používány hlavně v podvědomí a člověk nemá ani ponětí, kolik mu toho někde v hlavě běhá. Prý denně vzniká až 70.000 myšlenek a na vědomí jich prosákne pouze do 1000.

Některé z těchto myšlenek mohou být katastrofické scénáře, příliš velké obavy, strach z neopodstatněné smrti a mnoho dalšího. Vše se děje pouze podle programů uložených v hlavě.

Pokud se nějaký program na pozadí rozmůže příliš a není pro jeho zmírnění dostatečně silný program, začne se nám lidem zapínat větrák třeba takto:

  • Nadměrné pocení = potřeba ochlazování systému.
  • Zvýšený tep a bušení srdce = potřeba okysličování a dalších živin.
  • Tlak na hrudi = podvědomý pokyn k útěku atd.

Jak panická ataka vzniká?

Panická ataka tedy vzniká takto:

Uložený program v hlavě —> jeho spuštění —> potřeba příliš velkého výkonu mozku —> omezení jiných činností —> přehřívání těla —> větrák —> omezení jiných činností těla, které nejsou tak životně důležité.

Pokud tato zapnutí nezaberou, dojde k celkovému odpojení vědomých činností jedince (zrak, sluch, orientace) a může dojít i k omdlení (celkové odpojení vědomí). Jedině tak dojde k odpojení většiny vědomých funkcí a mozek může věnovat ušetřený výkon na vyřešení probíhajícího krizového programu.

Nějaký příklad z praxe?

Uložený program v podvědomí – Někdo mě může zabít.
Jak program vznikl? Třeba v dětství při sledování hororu či strašením prarodiči na chalupě.
Jak se takový program spustí? Náhodně při postávání na autobusové zastávce nebo doma o samotě.

Jak panickou ataku vyřešit?

K vyřešení všech panik je potřeba udělat toto:

  1. Najít spouštěcí programy v podvědomí.
  2. Najít na ně navázané programy.
  3. Smazat nalezené programy.

Chcete s tím něco začít dělat?

Vysílám živý webinář na téma Emoční sken, kde si probereme toto:

• Jak se mozek učí?
• Jak nás ovlivnilo naše dětství?
• Jak se informace do hlavy zapisují?

Získáte tak návod na první kroky na cestě ke zbavení se svých panických atak.

Registrace zde: www.emocnisken.cz

Autor metody Emoční rovnice a kouč osobního rozvoje. Dopřejte si čistou hlavu a život bez problémů. Ošklivé věci se dají z hlavy mazat a nahradit novými programy. Nová hlava pak vyrábí nové a lepší myšlenky.