Ilustrace znazornujici prekazky rychle rostoucich firem jako chaoticky rust financni zatez a spatne vedeni
|

Pět pastí rychle rostoucích firem

Mnohé firmy dnes rostou velmi rychle a ty velké se snaží expandovat. Existují však jisté oblasti, které musí každý management dobře znát a ovládat, jinak ho jeho vlastní aktivity mohou přivést ke krachu. Pak se veškeré snažení stává zbytečným.

Chci proto upozornit na „nebezpečná místa“ a pomoci vedení firem vyvarovat se chyb z neznalosti či podcenění..

První past: Cash Flow Management, základy a rizika nedostatku hotovosti

Při plánování rozvoje firmy máme častokrát velké oči. Chceme, aby se naše sny zrealizovaly co nejrychleji, a toužíme, aby se vše, co dokážeme vyprodukovat, dostalo na trh okamžitě. Jistě, vznešený cíl i touha. Vše je ale zapotřebí sladit s množstvím hotovosti na našich účtech. Mít přesný finanční plán a připravit toky hotovosti v jednotlivých měsících.

Je dobré nezapomenout i na možné neplatiče, či lhůty splatnosti finančních úřadů. Díky přesnému finančnímu plánování se vyhneme nedostatku hotovosti, který nám může přinést mnoho bezesných nocí, ztrátu kreditu, odchod dobrých zaměstnanců a ve finále krach.

Druhá past: Customer relations management, způsoby řízení péče o zákazníky

Pokud je firma malá, každý se stará o všechno. Jakmile ale roste, zákazníků přibývá a je nutné sledovat jejich požadavky a systematicky o ně pečovat. K tomu dnes slouží mnoho specializovaných programů, které mohou nahradit sledování na papírech. Při špatné péči o zákazníka se nám může velmi rychle stát, že prostředky vložené do rozvoje firmy propadnou do nenávratna a o zákazníky budeme muset bojovat znova. Navíc nám systém sledování poskytne souhrnné údaje o naší klientele a jejích nejčastějších potřebách.

Třetí past: Management firemní kultury, základní oblasti a nastavení

Jakmile firma roste, bude potřebovat nejen dobrý marketingový plán uspokojování potřeb svých zákazníků, ale i obdobný plán uspokojování potřeb zaměstnanců. Mnozí ředitelé toto dnes podceňují a stále se starají pouze o svoji klientelu. Své zaměstnance, kteří jsou zlatem firmy, ignorují. Nezajímají se o jejich potřeby a nevytvářejí pro ně příjemné pracovní prostředí. Tak se stává, že dobří pracovníci odcházejí jinam, kde se budou cítit lépe.

Čtvrtá past: Účetnictví a reporting

Neustále se během své praxe setkávám s neuvěřitelným nepořádkem v účetnictví. Vedení firem podceňuje tuto skutečnost a dostatečně nedbá na přesnost vedení čísel. V důsledku toho riskuje nejen postihy od finančních úřadů, ale i vlastní nedostatek přesného měření svých aktivit. Dobré účetnictví je dále podkladem pro reporting. Z něj potřebujeme dostávat přesná čísla. I skvělé reporty jsou k ničemu, když jsou čísla nepřesná. Pak bude vedení firmy dělat rozhodnutí na základě špatných podkladů.

Pátá past: Nedostatek vize a leadershipu

I když všechny výše jmenované body fungují, existuje ještě jedna past, která může pomalu ale jistě poslat vaši firmu na pohřebiště. A to když ve vedení nemáte přirozeně vůdčí typy a vaše firemní strategie nemá dlouhodobou vizi.

Lidé dnes neopouštějí firmy, ale lidi. Zoufalí zaměstnanci jsou frustrováni svým šéfem natolik, že raději volí exit. Tak ale můžete přijít o velmi kvalitní a dlouhodobě školený personál.

Stejně tak, když nebudete mít dlouhodobý plán rozvoje, může se vám stát, že vaši strategičtí zaměstnanci odejdou ke konkurenci, anebo vás konkurence za několik let předstihne.