Jak vyzrát nad premenstruačním syndromem

Podléháte často výkyvům nálad v premenstruační fázi? Narážíte v tomto období na větší nepochopení svého okolí? Vidíte okolo sebe najednou víc nedostatků? Jste vůči okolí kritičtější, náročnější nebo přecitlivělé, až plačtivé? Reagujete na svého partnera víc podrážděně? Není s vámi často k vydržení? Sama se sebou si nevíte rady? Nejraději byste se sama někam zahrabala? Pravděpodobně se u vás objevují příznaky premenstruačního syndromu (PMS).

Premenstruační syndrom je postrach partnerství

Menstruační cyklus má své přirozené zákonitosti, ale určitě není v životě pro to, aby ničil vztahy, narušoval pravidelně každý měsíc domácí atmosféru a partnery od sebe téměř odstřeloval. Slyšela jsem o případech, kdy se ženy otevřeně přiznávají, že je s nimi 14 dní k nevydržení a dalších 14 dní jsou zase naprosto skvělé a milované.

Takové vztahové jojo musí být náročné nejen pro oba partnery, ale i celou rodinu. Rodina se pak řídí tím, kdy bude s mámou k vydržení a kdy je potřeba být od ní co nejdál. Stejné vzorce chování pak bohužel přebírají dál i dcery. 

Negativní emoční programy zintenzivňující premenstruační fázi

Cítíte se nepochopené, nedostatečné, nedoceněné, nesebejisté, nedokonalé? Máte pocit, že jste na své úkoly sama? Chybí vám podpora a respekt ze strany partnera? Potřebujete své chování obhajovat a vysvětlovat? Neumíte si říct o pomoc? Máte obavu, že byste mohla druhé prosbou o pomoc zatěžovat? V partnerství se cítíte omezována?

Tyto vnitřní bolavé negativní emoční programy v období premenstruační fáze přímo nabobtnají. Jejich intenzita může být tak silná, že přivede ženu až do depresivních stavů. 

Kde se moje emoční programy vzaly

Pocity nedoceněnosti, nedostatečnosti, nedokonalosti a podobné stavy nám rodiče nevědomě zasévali do hlavy již v dětství. Chyběla-li nám podpora, ocenění a pochopení, chybí nám i v dalších důležitých vztazích v životě. Pokud i naše maminka těžko snášela premenstruační fázi a na rodinu to mívalo negativní vliv, děje se nám to stejné i v naší aktuální rodině. Emoční rovnice tedy nevznikly v aktuálním vztahu. V něm jen vykukují a aktivují se.

Máme je v sobě zaseté již od útlého dětství. Vznikaly nám v různých situacích, kdy se nám nedostávalo dostatku lásky, pochopení nebo přijetí. Jako děti jsme mohly být účastni křivd, odsouzení, obětí přehnaného vyčítání kritických rodičů. V dospělosti pak tyto programy způsobují podobné emoční zážitky jako kdysi. 

Nad premenstruačním syndromem se dá vyzrát

Naštěstí se dá nad těmito stavy vyzrát. Premenstruační fáze totiž jen zintenzivní vnitřní emoční rány, jizvy a bolesti, které máme v sobě. Jako by si vzala velikou lupu a emoční programy zvětšila do obřího rozměru.

Vzniklé tlaky z nich pak ventiluje ven a emoční bouře je v plném proudu.

Pokud se vnitřních emočních programů zbavíme, dostaneme se do vnitřního klidu a všechny fáze menstruačního cyklu můžeme prožít jen k našemu prospěchu a vytěžit z nich to nejpřínosnější. Co na premenstruační syndrom platí? 

Vztah k sobě je základ

Chyba není v okolí – že si najednou hůř uklízí, nedostatečně mi naslouchá a neprojevuje o mě potřebný zájem. Ani partner se také z ničeho nic nezměnil. Základ je u mě. Nemám k sobě dostatečně dobrý vztah. Nemám vybudovanou vnitřní sebehodnotu a očekávám její dodávání od okolí.

Opravím-li si vztah k sobě, naučím se respektovat sebe, vnímat svoje potřeby a naplňovat je, sama si uspokojovat své potřeby, pak mi je začne přirozeně naplňovat i okolí. Nemám-li k sobě dobrý vztah a očekávám ocenění od svého okolí, bude mi v tomto období mnohonásobně chybět. 

Tipy, jak zvládnout premenstruační syndrom

Dopřejte si, co sama potřebujete. Dovolte si čas a klid jenom pro sebe. Pošlete rodinu na procházku nebo na výlet. Řekněte si o pomoc. Nebojte se sdělit své potřeby. Vyhlaste svůj pyžamový den a zalezte si pod deku s pěknou knížkou. Uvařte si dobrý čaj a pusťte si odpočinkový film. Řekněte rodině, že ji milujete, ale že potřebujete být v klidu sama. To není nic špatného. Kvůli tomu se nemusíte cítit provinile. Je to přirozené, protože příroda vám říká: „Zachumlej se a odpočívej, tělo potřebuje klid na svoji přirozenou měsíční fázi…“

Problém je v tom, že to často neumíme. Nerespektujeme se a nemůže nás pak respektovat okolí. Bojíme se zvolnit, zastavit a připustit, že dneska prostě nedáme vše jako jindy. Naučte se prosím respektovat svého vnitřního člověka a jeho potřeby. Budete mít klid nejen sama od své hlavy, ale i vaši blízcí vám budou rádi nablízku a nápomocni i během premenstruační fáze.

Pokud cítíte, že to samy nezvládnete, nezůstávejte bezmocné a v beznaději. Můžete  třeba využít program, ve kterém se najdou vaše hlavní emoční programy, které vás blokují, a naučíte se postupu, jak si je z hlavy odstranit.

Autor metody Emoční rovnice a kouč osobního rozvoje. Dopřejte si čistou hlavu a život bez problémů. Ošklivé věci se dají z hlavy mazat a nahradit novými programy. Nová hlava pak vyrábí nové a lepší myšlenky.